BYD Seal U
Dualisme
De BYD Seal U was al enige tijd beschikbaar als volledig elektrische auto en is nu ook beschikbaar als plugin-hybride. Dat lijkt een stap terug, want hybride is een tussenstap voor hen die nog niet klaar zijn voor de elektrische auto. Bovendien weet BYD zich met de in eigen huis ontwikkelde elektrische techniek te onderscheiden en dat sterke punt gaat grotendeels verloren met een hybride. Of zit er meer achter?
De BYD Seal U Super DM combineert veel binnenruimte met een unieke hybride-concept waarbij de elektromotor centraal staat en niet de benzinemotor. Dit zorgt voor extra comfort en efficiency.
Plus
- uniek hybride-concept
- zeer ruim, ook achterin
- comfortabel
Min
- matig weggedrag
- te lichte besturing
- weinig voordeel boven elektrische versie
Conclusie
Waarom introduceert BYD naast de volledig elektrische Seal U nu ook een plugin-hybride? Omdat de transitie naar volledig elektrisch rijden niet zo snel verloopt als verwacht. Omdat de Seal U aanvankelijk is ontworpen als plugin-hybride, was het eenvoudig om ook deze versie naar Europa te halen. Net als bij de andere modellen van BYD is de technische kennis (en soms zelfs superioriteit!) overduidelijk aanwezig, maar is de afstemming op de Europese markt nog afwezig.
Het karakter van de Seal U is tweeledig en soms tegenstrijdig. Het onderstel is uitgesproken zacht, waardoor de Seal U overhelt in de bocht. Echter, daar staat niet het verwachte comfort tegenover. In tegendeel: iedere oneffenheid in het wegdek is voelbaar en dat maakt het rijden vermoeiend. Het in eigen huis ontwikkelde infotainment-systeem ondersteunt voortaan Apple CarPlay en Android Auto, hetgeen als een grote vooruitgang is ervaren.
De "Super Dual Motor" bestaat net als andere hybrides uit een benzine- en een elektromotor. Echter, bij BYD staat de elektromotor centraal en is de benzinemotor slechts een assistent. Dat geeft de "Seal U Super DM" een onderscheidend karakter, omdat de nadruk niet op dynamiek, maar op efficiency en comfort ligt. De mogelijkheid tot snelladen maakt het mogelijk ook onderweg te laden en dus om efficiënter te rijden.
BYD Seal 11 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
2024 € 39.490,- incl. BTW
2024 € 39.490,- incl. BTW
1.800 km - 2024 € 42.990,- incl. BTW
2024 € 42.990,- incl. BTW
2024 € 42.990,- incl. BTW
2024 € 45.990,- incl. BTW
2024 € 45.990,- incl. BTW
1.000 km - 2024 € 39.490,- incl. BTW
4.000 km - 2024 € 47.230,- incl. BTW
12.340 km - 2024 € 44.888,- incl. BTW
18.000 km - 2024 € 45.888,- incl. BTW